0

انواع طلاق چیست؟

در این مقاله انواع طلاق را از سه منظر احکام تکلیفی دین اسلام (حرام، مکروه، واجب و سنت)، تشریفات و آیین دادرسی (قضایی و غیر قضایی بودن طلاق) و فقه امامیه (بدعی و سنی بودن طلاق) معرفی نمودیم. و به ارائه توضیحاتی مختصر در رابطه با هریک از آنها پرداختیم. مرکز پیام مشاور در زمینه مشاوره طلاق رایگان میتواند بهترین گزینه برای دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی برای حل مشکلات شما باشد.

انواع طلاق از نظر احکام تکلیفی دین اسلام:

با توجه به احکام پنج گانه تکلیفی، انواع طلاق در اسلام به چهار نوع تقسیم می شود و فقط طلاق مباح است که وجود ندارد.

۱- طلاق حرام: به این نوع از انواع طلاق، طلاق بدعی نیز گفته می شود.

۲- طلاق مکروه: این قسم از انواع طلاق نیز در صورتی است که بین زن و شوهر امکان سازگاری وجود داشته باشد.

۳- طلاق واجب: این نوع از انواع طلاق که واجب تخییری می باشد طلاق ایلاء کننده و ظهار کننده است.

۴- طلاق سنت: در این نوع از انواع طلاق بین زن و شوهر دشمنی وجود داشته و امیدی به سازش و اصلاح وجود ندارد و بیم افتادن در گناه در آن زیاد است. پیشنهاد میشود مقاله مشاوره خانواده تلفنی  را مطالعه کنید.

انواع طلاق از نظر تشریفات و آیین دادرسی:

در هر کشوری با توجه به قوانین مدنی آن کشور پاره ای شرایط تشریفاتی و صوری برای طلاق معین شده است. از این منظر انواع طلاق به دو دسته قضایی، یعنی به حکم دادگاه، و غیر قضایی، بدون دخالت دادگاه انجام می پذیرد. در صورتی که نیاز به وکیل تلفنی رایگان دارید با ما تماس بگیرید تا تمامی مراحل را برایتان بازگو کنیم.

۱) طلاق قضایی:

در بیشتر کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، آمریکا و انگلیس طلاق فقط به صورت قضایی یعنی به حکم دادگاه امکان پذیر است. کشور ما ایران را نیز می توان مشمول این دسته قرار داد، زیرا به موجب قانون حمایت از خانواده، طلاق فقط بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه است که می تواند انجام پذیر باشد.

تنها تفاوتی که بین حقوق مدنی ایران و سایر کشورهایی که طلاق قضایی را پذیرفته اند. وجود دارد این است که در حقوق کشور ما تصمیم دادگاه و صدور گواهی عدم امکان سازش زوجین دلیلی بر انحلال نکاح نبوده بلکه به یکی از زوجین یا به هر دوی آنها حق می دهد که به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و درخواست اجرای صیغه طلاق را بنمایند.

در این حالت اجرای صیغه طلاق است که سبب انحلال نکاح می گردد. در حالی که در سایر کشورها، حکم دادگاه به منزله انحلال نکاح بوده و حرفی از اجرای صیغه طلاق به میان نمی آید. 

۲) طلاق غیر قضایی:

این قسم از انواع طلاق، در آن دسته از کشورهای اسلامی که فقه در زمینه احوال شخصیه هنوز هم در آنها وجود دارد به چشم میخورد.

 آن طلاق به اراده مرد صورت می پذیرد، و دادگاه در آن دخالتی ندارد، به این قسم از انواع طلاق طلاق غیر قضایی گفته می شود. البته این نوع از انواع طلاق در کشورهای غیراسلامی نیز گاها دیده می شود و صورت های مختلفی نیز دارد.

انواع طلاق

انواع طلاق در فقه امامیه

فقه امامیه طلاق را به دو دسته طلاق بدعی و طلاق سنی (بدعت و سنت) تقسیم می کند.

طلاق بدعی:

منظور از طلاق بدعی طلاق حرام و نامشروع است که موارد زیر را شامل می شود:

۱- طلاق در حال حیض یا نفاس

۲- طلاق در طهر مواقعه

۳- طلاق سه گانه (که رجوعی بین زوجین واقع نشده باشد).

طلاق سنی:

در حقیقت این نوع از انواع طلاق همان طلاق مجاز و مشروع می باشد، که خود به سه دسته بائن، رجعی و عدی تقسیم می شود.

طلاق بائن:

فقهای امامیه این قسم از انواع طلاق را بر شش گونه تقسیم کرده اند:

۱- طلاق غیر مدخوله (یعنی طلاق زنی که با او نزدیکی نشده است).

۲- طلاق یائسه (طلاق زنی است که به اقتضای سن، معمولاً زن ۵۰ سال به بالا، عادت زنانگی نمی بیند و زمان بارداری او به پایان رسیده است).

۳- طلاق صغیره (طلاق دختر نابالغ)

۴- طلاق خلع ( در این قسم از انواع طلاق زن به دلیل کراهت از شوهر خود، بواسطه مالی که به شوهر می دهد از او طلاق می گیرد.

این مال می تواند عین مهر یا معادل آن یا بیشتر و کمتر از آن باشد. در حقیقت در نوع از انواع طلاق زن از زندگی زناشویی خود ناراضی است و برای رهایی اش با پرداخت مالی، شوهر خود را برای طلاق راضی می نماید.

۵- طلاق مبارات (این قسم از انواع طلاق نیز همچون طلاق خلع می باشد با این تفاوت که در طلاق مبارات نارضایتی از زندگی زناشویی دو جانبه یعنی هم از سمت زن و هم از سمت شوهر می باشد. طلاق مبارات زمانی اتفاق می افتد که زن در دو طلاق اخیر، رجوع به بخشش نکرده باشد.)

۶- طلاق سوم بعد از سه وصلت متوالی

طلاق رجعی:

در این قسم از انواع طلاق شوهر می تواند در ایام عده رجوع نماید. هر طلاقی به استثنای طلاق های شش گانه مذکور در بالا، طلاق رجعی محسوب می گردد.

طلاق عدی:

از انواع طلاق رجعی می باشد و به همین جهت در بسیاری از منابع فقها طلاق سنی را تنها به دسته بائن و رجعی تقسیم نموده اند و این طلاق را به عنوان زیر مجموعه ای از طلاق رجعی در نظر گرفته اند.

عبارت از طلاقی است که پس از آن، مرد با رجوع در ایام عده با زن نزدیکی و در طهر دیگر زن را طلاق دهد.

انواع طلاق در قانون مدنی ایران

طبق ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی کشور ما نیز طلاق به دو دسته بائن و رجعی تقسیم می شود. این ماده قانونی به این صورت می باشد: طلاق بر دو قسم است: بائن و رجعی.» و برابر با ماده بعد یعنی ماده ۱۱۴۴ همین قانون: در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع وجود ندارد.

کلمه بائن از بینونت به معنی جدایی گرفته شده است.  این قسم از انواع طلاق را بدین سبب بائن می خوانند که در آن حق رجوع برای شوهر شناخته نشده است.  با طلاق بائن رابطه نکاح به طور قطعی منحل می گردد. بر خلاف طلاق بائن، در طلاق رجعی شوهر حق رجوع خواهد داشت.

یعنی شوهر می تواند در ایام عده رجعیه رجوع کرده و بدون نکاح مجدد زندگی زناشویی را از سر بگیرد. بنا به ماده ۱۱۴۹ قانون مدنی ایران، در این قسم از انواع طلاق، یعنی طلاق رجعی، رجوع عمل حقوقی یک جانبه ای است. که از سمت شوهر صورت می پذیرد. قانون مدنی ایران در مقررات مربوط به طلاق از فقه امامیه پیروی نموده است.

در این مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با انواع طلاق پرداختیم. امید است که هیچ گاه در زندگی زناشویی خود دچار اختلاف و نیاز به کسب اطلاعات در مورد طلاق برای شما پیش نیاید، ولی در صورت نیاز به مطالعه مطالبی در این خصوص مقاله فوق مفید واقع گردد.

نحوه ارتباط با مرکز مشاوره حقوقی تلفنی 

مرکز مشاوره حقوقی پیام مشاور با استفاده از بهترین و مجرب ترین کارشناسان، وکلای دادگستری این افتخار را دارد، مشاوره حقوقی تلفنی را برای خدمت به هموطنان عزیز عرضه نماید.

مردم شریف ایران می توانند جهت ارتباط با ما از سراسر کشور با شماره های درج شده در سایت از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس گرفته و مشکلات حقوقی، قضایی، خانوادگی، خود را مطرح کرده و بصورت فوری پاسخ خود را از ما دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Moshaver Icon
Call Call Eitaa