8
نحوه محاسبه نفقه زن

نحوه محاسبه نفقه زن | محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز (سال ۱۴۰۳)

با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی عموم به اینترنت، بسیاری از خدمات به صورت آنلاین ارائه می شود. از این رو برخی سوال می کنند آیا محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز امکان پذیر است؟ 

در این باره نحوه محاسبه نفقه زن، میزان نفقه سال ۱۴۰۳، چگونه حساب میشود بررسی خواهد شد. در صورتی که نیاز به مشاوره طلاق یا وکیل تلفنی رایگان دارید با ما تماس بگیرید تا تمامی مراحل را برایتان بازگو کنیم.

مطالبی که در مقاله نحوه محاسبه نفقه زن می خوانید:

  نفقه چیست؟
  نفقه زن چیست؟
  معیار محاسبه نفقه زن
  محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز چگونه است؟
  ملاک فرمول محاسبه نفقه زن چیست؟
  محاسبه نفقه زن در صورت عدم تمکین چگونه است؟
  درخواست طلاق به واسطه عدم پرداخت نفقه 
   نحوه محاسبه نفقه زن در دادگاه چگونه است؟
   نحوه محاسبه نفقه زن توسط کارشناسان چگونه است؟
   آیا تورم به میزان نفقه تاثیر گذار خواهد بود؟

 نفقه چیست؟

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف زن و فرزند از قبیل: مسکن، خوراک، پوشاک، اسباب و اثاثیه منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی، هزینه تحصیل فرزندان. مواردی چون میزان تحصیلات زوجه، میزان درآمد زوج، شرایط اقتصادی و معیشتی خانوادۀ پدری زوجه، سن، شان اجتماعی و جایگاه خانوادگی وی و هر عاملی که بتواند در محاسبه نفقه زن تاثیر گذار باشد جزو این موارد قرار می گیرد.

با توجه به مطالبی که گفته شد، روشن می شود که میزان مشخصی برای نفقه وجود ندارد. که هر ساله از طرف قوه قضاییه برای تمامی افراد یکسان باشد. بلکه این میزان می تواند برای هر فردی به نسبت دیگری متفاوت باشد.

به عبارت دیگر منظور از نفقه زن، تعیین مبلغی است که زن بتواند نیاز ها و مخارج متعارف خود را با استفاده از آن تامین نماید. در واقع عامل اصلی در تعیین مبلغ نفقه عرف است. یعنی هم عرف خانوادگی و محیطی که زن در آن زندگی می کند و هم عرف جامعه بصورت کلی که معیار هایی را برای تعیین میزان نفقه در اختیار می گذارد.

برای تعیین مقدار و محاسبه نفقه زن اولین کاری که باید انجام شود این است. که دادخواستی به دادگاه برای تعیین مقدار نفقه داده شود. و دادگاه این وظیفه را بر اساس مواد ۱۱۱۱ قانون مدنی و ۴۷ قانون حمایت خانواده انجام داده که بر این اساس اولا میزان و سپس ترتیب پرداخت نفقه را مقرر خواهد کرد.

نفقه زن چیست؟

از جمله وظایف شوهر این است که هزینه های خانه و خانواده خود را فراهم نماید. بر اساس قانون هر زمان که عقد نکاح به صورت صحیح و کامل منعقد شد، حقوق زوجین به نسبت یکدیگر آغاز می شود. از جمله این حقوق، حق زن برای دریافت نفقه از شوهرش است. پس می توان گفت از زمان عقد ازدواج، نفقه بر دوش شوهر قرار می گیرد (مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۰۶).

معیار محاسبه نفقه زن

در واقع نحوه محاسبه نفقه زن فرمول مشخص و یکسانی ندارد. و روش ثابتی برای همه جهت محاسبه نفقه وجود ندارد. بلکه بر اساس شرایط و وضعیت زندگی زوجه تعیین می شود. اما در این خصوص معیار هایی وجود دارد که دادگاه بر اساس آنها به محاسبه نفقه زن می پردازد. که آنها را می توان در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مشاهده کرد.

محاسبه نفقه

محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز چگونه است؟

در ابتدای بحث راجع به محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز باید توجه داشت محاسبه نفقه زن و فرزند به معیارهای مختلفی بستگی دارد از جمله شان و شخصیت زن، هزینه های متعارف و معمول زندگی و عادات شخصی.

بنابراین اگر مبلغ نفقه به صورت توافقی بین زن و شوهر تعیین نگردد، باید توسط کارشناس دادگستری به نرخ روز معین شود. پس امکان محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز وجود ندارد.

ملاک فرمول محاسبه نفقه زن چیست؟

برای محاسبه نفقه زن، نیازهای متعارف و متناسب با شخصیت زن ملاک است نه سطح درآمد و تمکن مالی شوهر. بنابراین حتی اگر زوج از درآمد کافی برخوردار نباشد، مفلس یا ورشکسته باشد یا تعهدات مالی (قرض و وام) وی بیشتر از درآمدش باشند، دلیلی بر عدم پرداخت نفقه نخواهد بود.

زمانی که مرد طی حکم دادگاه ملزم به پرداخت نفقه می شود اما تمکن مالی کافی برای پرداخت ندارد می تواند درخواست اعسار دهد. اگر اعسار وی در دادگاه اثبات شود، مبلغ نفقه قسط بندی می شود. تعداد اقساط و مبلغ هر قسط با توجه به وضعیت مالی مرد تعیین می شود.

محاسبه نفقه زن در صورت عدم تمکین

مهمترین نکته در مقاله محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز این است که نفقه به زن ناشزه تعلق نمی­گیرد. منظور از زن ناشزه چیست؟ همان گونه که زن بعد از ازدواج صاحب حقوقی چون مهریه و نفقه می شود، به مرد نیز حقوقی تعلق می گیرد. تمکین مهمترین حقی است که قانون و شرع به مرد اعطا می کند. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی تا زمانی که علقه زوجیت برقرار است، زن ملزم به تمکین است. بر این اساس زن باید در امور مختلف زندگی و طبق شرع و عرف از همسر خود اطاعت کند.

تمکین چیست؟

تمکین به معنی فرمانبری و اطاعت کردن می باشد. در مشاوره حقوقی خانواده به معنی پذیرفته شدن مسئولیت هر یک از زوجین نسبت به هم می باشد.

تمکین خاص: به معنای پاسخ مثبت به خواسته های جنسی مرد در روابط زناشویی می باشد.

تمکین عام: به معنای پذیرش ریاست مرد در سایر امور زندگی مانند: مکان زندگی و اشتغال زن است.

زن ناشزه کسی است که از شوهر خود تمکین نکرده و دلیل موجهی برای آن ندارد. امراض مقاربتی مرد و برخی بیماری ها در زن از علل موجه عدم تمکین هستند. حال اگر مرد در دادگاه بتواند عدم تمکین و نشوز زن را اثبات نماید، از پرداخت نفقه معاف می گردد زیرا «نفقه فرع بر تمکین است». به عبارت دیگر تا زمانی که تمکین صورت نگرفته پرداخت نفقه معنایی ندارد.

شرایط تمکین

برای شرایط تمکین موارد زیر رعایت شود.

محل سکونت زوجین باید در حد و شان زن باشد.

مرد نباید به زن خیانت، یا آزار و اذیت برساند.

مرد وظیفه دارد نیازهای مادی و معنوی زن را در حد توان خود تامین کند.

نفقه فرزند مضاعف بر نفقه زن

دومین نکته ای که در مقاله محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز مد نظر قرار می گیرد این است که نفقه زن جدا از نفقه فرزندان تحت حضانت زن است. مرد موظف است بعد از ازدواج هزینه های زندگی زن و فرزندان را تامین نماید.

حال اگر در هنگام طلاق حضانت فرزند به زن محول شده، مرد باید هزینه زندگی فرزند شامل خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل و سایر هزینه ها را طبق عرف پرداخت نماید. حالت استثنا زمانی است که در طلاق توافقی در مورد حضانت فرزند توسط مادر و عدم پرداخت نفقه از سوی پدر، بین زوجین توافق شده باشد.

نفقه ایام گذشته

نکته بسیار مهمی که در جدول محاسبه نفقه مدنظر قرار می گیرد، نفقه ایام گذشته است. از آن جایی که نفقه زن بعد از ازدواج به عنوان یک دین به عهده شوهر است، زن می تواند نفقه خود را در هر صورت از شوهر طلب کند، مگر در شرایط عدم تمکین که در قسمت قبل تشریح گردید. این الزام ایام گذشته را در بر می گیرد. اما در مورد نفقه فرزندان این قاعده وجود ندارد.

طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی پرداخت نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است. اگر وی توان پرداخت نفقه نداشته باشد بر عهده پدربزرگ، سایر اقربا به ترتیب اولویت و در نهایت بر عهده مادر و اجداد مادری است. حال اگر در مدتی نفقه فرزند توسط پدر پرداخت نشده و مادر یا شخص دیگری آن را تامین نمایند، نمی توان نفقه ایام گذشته فرزندان را از پدر طلب نمود. این موضوع در ماده ۱۲۰۶ قانون بیان شده است. درخواست نفقه فرزند فقط مربوط به روزهای آینده است.

تنها در صورتی می توان نفقه ایام گذشته فرزندان را از پدر طلب نمود که در هنگام طلاق پرداخت مبلغی به عنوان نفقه فرزند، به صورت ماهانه یا سالانه، به مرد حکم شده باشد.

نفقه روزهای آینده

در قسمت قبل گفته شد زن می تواند نفقه ایام گذشته را دریافت کند یا حکم الزام به پرداخت آن را از دادگاه بگیرد. اما چنین حکمی برای نفقه روزهای آینده صادر نمی شود. چون در صورت تمکین نفقه قابل پرداخت است و با توجه به نامعلوم بودن این موضوع در آینده نمی توان برای آینده الزام به پرداخت نفقه زن نمود.

تعدیل نفقه

موضوع بسیار مهم دیگری که در جدول محاسبه نفقه اهمیت دارد، تعدیل نفقه است. همان طور که گفته شد میزان نفقه زن و فرزند به صورت توافق بین زوجین یا توسط کارشناس دادگاه تعیین می شود. اما با گذر زمان و تاثیر تورم بر آن، این مبلغ برای تامین هزینه ها کافی نخواهد بود.

در این صورت زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست تعدیل نفقه نماید. دادگاه با در نظر گرفتن نرخ تورم بانک مرکزی، مبلغ جدیدی برای نفقه تعیین کرده و پرداخت آن را طی حکمی به مرد ابلاغ می کند.

درخواست طلاق به واسطه عدم پرداخت نفقه

به لحاظ عرف و قانون حق طلاق با مرد است اما در شرایطی زن حق دارد برای درخواست طلاق به دادگاه مراجعه نماید. طبق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی در صورتی که مرد از پرداخت نفقه عاجز بوده یا حاضر به پرداخت آن نباشد، زوجه می تواند درخواست طلاق نماید.

در این صورت دادگاه بعد از محاسبه نفقه زن، طی حکمی مرد را به پرداخت نفقه ملزم می کند. اگر باز هم پرداخت صورت نگیرد، حکم طلاق صادر می گردد.

نحوه محاسبه نفقه زن در دادگاه

نحوه محاسبه نفقه زن نیز در دادگاه اصولا اینگونه است:

اول:

ابتدا دادگاه از زوجین می خواهد که با توافق خودشان مبلغی را برای نفقه تعیین نمایند.

دوم:

در صورتی که زن و شوهر به توافق نرسیدند. دادگاه از یک کارشناس درخواست می کند که مبلغی را بعنوان نفقه تعیین نماید.

سوم:

در صورتی که یکی از زوجین به مبلغی که توسط کارشناس تعیین شده است ایراد داشته باشند. مبلغ تعیین شده را قبول نداشته باشند می توانند به رای کارشناس اعتراض کنند.

در این صورت یک هیئت کارشناسی سه نفره تعیین خواهد شد. که بعنوان آخرین مرحله مبلغی را بعنوان نفقه برای زن تعیین می کند. و دادگاه نیز بر اساس آن حکم صادر می کند.

 نحوه محاسبه نفقه زن توسط کارشناسان چگونه خواهد بود؟

این کارشناسان با استفاده از معیار هایی که در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی وجود دارد. موارد دیگری که نام برده شد میزان نفقه را تعیین می کنند.

این مبلغ می تواند در برخی حالات بسیار زیاد باشد. بعنوان مثال در وضعیتی که زن در خانه شوهر امنیت جانی، مالی یا حیثیتی نداشته باشد بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی می تواند مسکن جداگانه ای را برای خود تهیه نماید که هزینه این مسکن هم بعنوان نفقه بر عهدۀ شوهر خواهد بود.

یا مثلا در شرایطی که زن بدلیل بیماری و یا عادت شخصی نیاز به خدمه داشته باشد، مبلغ این کار هم بعنوان نفقه بر دوش شوهر خواهد بود.

با توجه به مواردی که در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی شمرده شده است، آشکار می شود. که نفقه در بر گیرندۀ هزینۀ نیازهای ضروری است. بعنوان مثال زوجه نمی تواند هزینه کار های پر هزینه و غیر معمول را نیز بعنوان نفقه درخواست کند. بلکه محاسبه نفقه زن بر اساس نیاز های شخصی زوجه تعیین می شود.

نکته : نفقه مختص عقد ازدواج دائم است و در ازدواج موقت که عرفا صیغه خوانده می شود قانونا نفقه وجود ندارد. مگر اینکه در زمان عقد شرط شده باشد که زوج مکلف به پرداخت نفقه به همسر موقتش است(ماده ۱۱۱۳).

 آیا هزینه لوازم آرایشی نیز در محاسبه نفقه زن تاثیر دارد؟

 همانگونه که ماده ۱۱۰۷ هزینه های مربوط به امور بهداشتی و آرایشی گنجانده شده است. می توان گفت لوازم آرایشی نیز از همین دسته حساب می شود. و هم اینکه عرفاً زنان از لوازم آرایشی استفاده کرده و جزو هزینه های متعارف آنها به حساب می آید.

 آیا تورم بر میزان نفقه تاثیر گذار است؟

بله. تورم می تواند بر مبلغ نفقه تاثیر گذار باشد.  زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و بدلیل تورم درخواست تجدید نظر از مبلغ نفقه بدهد. در این صورت نیز دادگاه مبلغ نفقه را تعدیل خواهد کرد.

مرکز مشاوره حقوقی تلفنی پیام مشاور با استفاده از بهترین و مجرب ترین کارشناسان، وکلای دادگستری این افتخار را دارد، مشاوره حقوقی تلفنی شبانه روزی مشاوره دعاوی خانواده اعم از: مشاوره طلاق، مشاوره مهریه، مشاوره نفقه، مشاوره اجرت المثل مشاوره تلفنی را برای خدمت به هموطنان عزیز عرضه نماید.

8 دیدگاه

8 دیدگاه در “نحوه محاسبه نفقه زن | محاسبه آنلاین نفقه به نرخ روز (سال ۱۴۰۳)
  1. باسلام بنده عقد محضر شدم و همسرم خرج منو نمیده و سرکار نمیره و پدرو مادر به من پول میدهند ..چیکارکنم ؟سنمم هم ۱۶ است .

    1. Avatar photo

      سلام دوست عزیز
      در وهله ی اول تلاش کنید تا همسرتون رو متقاعد کنید به کار کردن و همینطور از بزرگترها و مشاور روانشناس کمک بگیرید. و اگر موضوع حل نشد میتوانید از طریق دادخواست مطالبه ی نفقه ، ایشان را ملزم به پرداخت نفقه نمایید و چنانچه همچنان ایشان کار نکنند شما حق درخواست طلاق را خواهید داشت. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

  2. سلام من خانمی خانه دارم شوهرم فرهنگی هستن وحدود۱۵تا۱۸ملیون حقوق میگیرن نفقه من حداقل چقدره ؟
    یک دختر ۱۵ ویک پسر ۱۷ساله هم دارم نفقه اونها چقدره؟

    1. Avatar photo

      با سلام خدمت شما مخاطب گرامی
      میزان مبلغ نفقه با توجه به عرف منطقه و شان زوجین کل هزینه ها را شامل می گردد ( شامل خوراک ، پوشاک ، مسکن ، و…..می باشد) توسط کارشناس نفقه تعیین می گردد حال با توجه به سوال شما شاخص از حداقل ۲ میلیون تومان شروع و تا سقف میزان اعلامی تعیین می گردد .
      درخصوص نفقه فرزندان باز با توجه به سن و نوع نیاز آنان از ۱۲۰۰ حداقل با توجه به سن و میزان نیاز فرزند و نیز حوزه تامین مالی پدر تعیین می گردد.

  3. سلام وقتتون بخیر من از تاریخ عقد تا الان سه سال و نیم شده و ایشون درخواست مطالبه ی نفقه دارن من هم حدود یکماهه پیش دادخواست عدم تمکین زدم میخواستم ببینم چقدر بهش نفقه تعلق میگیره میتونم اعتراض بزنم؟

    1. Avatar photo

      با سلام اگر شما رای مبنی بر عدم تمکین از دادگاه صادر کننده حکم دارید همسر شما ناشزه تلقی می گردد و مستحق نفقه نیست اما اگر صرفا دادخواست الزام به تمکین مطرح نموده اید ایشان مستحق نفقه حتی در ایام عقد بوده و کارشناس نفقه با توجه به شان و جایگاه عرفی و شان و درآمد شما نفقه ایشان را تعیین میکند که این مبلغ از حد اقل ماهی ۱/۵۰۰ شروع می شود و می توانید به حکم نفقه اعتراض نمایید.

  4. سلام ۷ سال ازدواج کردم و فرزندی نداریم.همسرم هیچ پولی بهم نمیده.
    خودم کارمند بانک هستم. وقتی به همسرم میگم پول میخوام میگه از پول خودت خرج کن..
    من پول و پس انداز خودم یه خونه برای مادرم که سرپرست خانواده هست خریدم.
    الان چطور باید بدونم نفقه چقدر هست و طلب کنم.

    1. سلام میزان نفقه در وهله اول براساس توانایی مرد و بعد با توجه با شان زوجه توسط کارشناس تعیین میشه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Moshaver Icon
Call Call Eitaa